Bank Gospodarstwa Krajowego przeprowadził badanie stanu transportu publicznego w Polsce oraz inwestycji w pojazdy zeroemisyjne. Ankietowane były samorządy objęte wymogami ustawy o elektromobilności oraz samorządy korzystające wcześniej z programu Zielony Transport Publiczny. Raport obejmuje analizę wybranych technologii oraz źródeł finansowania ich zakupów.
Wciąż mało autobusów elektrycznych
Nowe inwestycje i plany na przyszłość
Lokalny transport zbiorowy jest istotnym źródłem zanieczyszczenia powietrza w polskich miastach, a wymiana autobusów, o czym decydują samorządy, może być ważną częścią odpowiedzi na istniejące problemy środowiskowe. Dziś miasta, które inwestują w zielony transport publiczny podkreślają, że tempo wymiany taboru zależy w dużej mierze od środków finansowych dostępnych na ten cel. Jako BGK, wspieramy rozwój zintegrowanego i zrównoważonego systemu transportowego w Polsce i dlatego chcemy, aby raport, który prezentujemy, stał się dla nas podstawą do wypracowania potencjalnych mechanizmów wsparcia. Pozwolą one samorządom na szybszą i bardziej efektywną realizację planów inwestycyjnych.
Anna Łopaciuk
O badaniu
Badanie zrealizowano technikami CATI i CAWI (uzupełniająco) w okresie od 3 sierpnia do 14 października 2022 roku. Badaniem objęto samorządy podlegające przepisom ustawy o elektromobilności oraz kilkadziesiąt samorządów, które choć nie są objęte ustawą, angażowały się w przeszłości w inicjatywy zmierzające do modernizacji swojego transportu zbiorowego (brały udział w programie Zielony Transport Publiczny). Ostatecznie w wyniku realizacji badania zgromadzono odpowiedzi 98podmiotów, 65 z nich zadeklarowało, że podlegają przepisom ustawy o elektromobilności.